Blog
10 reguł budowania zespołu, na którym będziesz polegać

Zespół przede wszystkim. Ta prawda wydaje się oczywista, lecz wprowadzenie jej w życie dla wielu liderów wydaje się sporym problemem i zadaniem nie raz karkołomnym. Tymczasem skutecznym rozwiązaniem może być podążanie za sprawdzoną metodą coacha biznesu z Doliny Krzemowej. Jakie zasady wcielić w życie, by odnieść sukces nie tylko na polu liderowania zespołowi?
„Mniej więcej 10 lat temu przeczytałem w Fortune o największej tajemnicy Doliny Krzemowej. Nie chodziło bynajmniej o żadne urządzenie, program komputerowy, czy w ogóle jakikolwiek produkt. Tematem artykułu był człowiek [coach biznesu, Bill Campbell]. W jakiś sposób Bill stał się tak wpływowy, że na wspólne z nim spacery niedzielne chętnie wybierał się Steve Jobs, a założyciele Google’a mówią wprost, że bez niego nic by się im nie udało” – pisał Adam Grant, m.in. autor ponad 60 artykułów z dziedziny zarządzania i psychologii, w „Przedmowie” popularnej nie tylko w USA książki „Coach wart bilion dolarów”.
Przyjrzyjmy się zatem zasadom, które wdrażał Bill Campbell m.in. w Google’u, który ze start-upu rozwinął się w uznaną markę globalną.
Omid Kordestani, były szef działu sprzedaży w Google’u mówił, „tym, co w Google’u było naprawdę wyjątkowe, to społeczny aspekt zespołu ścisłej kadry kierowniczej. Bill był spoiwem scalającym ten zespół”. [Za: E. Schmidt, J. Rosenberg, A. Eagle, Coach wart bilion dolarów]
Cóż takiego robił Bill jako coach zespołów?
Zawsze w pierwszej kolejności zajmował się zespołem , a nie problemem. Jego zadaniem było budowanie zespołu, ocenianie ludzkich talentów i wyszukiwanie wykonawców ważnych zadań. Zabierał się za największe problemy, trudne sprawy, które psują atmosferę w pracy i wywołują niepotrzebne napięcia. Interesowało go wygrywanie, ale uczciwe. Rozwiązania znajdywał przez zacieśnianie relacji międzyludzkich, słuchanie, obserwowanie i dobieranie właściwych ludzi do poszczególnych stanowisk na podstawie rozmów i konsultacji. [Za: E. Schmidt, J. Rosenberg, A. Eagle, Coach wart bilion dolarów]
Możemy zatem z powodzeniem wyróżnić 10 zasad, które pozwolą uważnemu liderowi zbudować zespół, który będzie nie tylko efektywny i skuteczny, ale też zaangażowany, oddany oraz zasobny, słowem taki, który poradzi sobie w każdej sytuacji i na którym można polegać.
10 zasad*:
- Zajmij się najpierw zespołem, a dopiero potem problemem
Gdy stajesz przed jakimś problemem, zadaniem czy szansą, najpierw upewnij się, że istnieje odpowiedni zespół, który może się tym zająć, że ten zespół ma do dyspozycji wszystko, czego może potrzebować: zasoby, kompetencje, predyspozycje czy intuicję.
- Wybierz odpowiednich graczy
„Jeśli kierujesz firmą, powinieneś się otoczyć naprawdę, ale to naprawdę dobrymi ludźmi” – mawiał Bill Campbell.
Jacy są Ci dobrzy ludzie według słynnego coacha? W jego opinii ważne są: umysł i serce, czyli zdolność do szybkiego uczenia się, gotowość do ciężkiej pracy, uczciwość, wytrwałość, empatia i stawianie zespołu na pierwszym miejscu.
- Łącz ludzi w pary
Relacje między członkami zespołu są niezwykle ważne, choć często niedoceniane. Dlatego szukaj okazji, by łączyć ludzi w pary i przydzielać im wspólne zadania.
- Przy stole
Kluczem jest partnerstwo. Wszyscy zaangażowani na równych zasadach powinni siedzieć „przy stole”, brać udział w dyskusji, pracy. Bill zauważał, że „zwycięstwo zależy od posiadania dobrego zespołu, a w najlepszych zespołach jest więcej kobiet”.
- Rozwiąż największy problem
Zidentyfikuj największy problem, postaw go w centrum uwagi i zajmij się nim w pierwszej kolejności.
- Nie dopuść, aby narzekania trwały zbyt długo
Ujawnij wszystkie negatywne sprawy, ale nie rozpamiętuj ich. Idź do przodu najszybciej, jak się da.
- Zwyciężaj zasłużenie
Walcz o zwycięstwo, ale zawsze uczciwie, z zaangażowaniem, zespołowo i rzetelnie.
- Liderzy przewodzą
Gdy sprawy źle się układają, zespoły oczekują od swoich liderów jeszcze większej lojalności, zaangażowania i stanowczości.
- Burz bariery dzielące ludzi
Słuchaj, obserwuj, burz bariery dzielące ludzi i ułatwiaj im rozumienie siebie nawzajem.
- Zgoda na bycie empatycznym
Przewodzenie zespołowi daje więcej radości, a zespół pracuje efektywniej, jeśli lider zna dobrze poszczególnych członków i dba o nich.
*[na podstawie: E. Schmidt, J. Rosenberg, A. Eagle, Coach wart bilion dolarów]